Top Menu

DUIT BELANJA ATOK

Kenapa Perlu Malu Nak Bagi Kucing Makan?

Selalu bila kita bila pergi jalan-jalan atau pergi pasar atau pergi mana-mana je lah mesti akan terjumpa kucing terbiar dan anjing jalanan.Kucing yang selalu kelaparan merayau kehulu kehilir mencari sesuap makan di tempat buang sampah yang ada dengan harapan ada la secubit ikan atau ayam yang dibuang oleh manusia.

Kebanyakkan dari kita akan pandang serong dan geli terutama jika kucing itu berkurap, jauh sekali terlintas di hati untuk beli sedikit makanan untuk dihulurkan pada kucing terbiar tu.


Tapi ada juga jenis yang berhati perut tapi tak cukup berani untuk bantu kucing tu sebab segan dan malu katanya.Malu orang nampak kita "main" , "belai" kucing kurap atau kotor.Takut orang pandang kita jijik.

Apa yang nak di malu kan? Cuma beli sedikit ayam / ikan / kibbles kemudian letakkan dekat tepi kucing tu.Kalau malu sangat, lepas letak makanan tu, terus pergi tak payah tunggu kucing / anjing tu makan.Mudah bukan?

Ala atok tau, sebenarnya bukan sebab malu tapi lebih kepada malas dan sedikit kedekut nak keluarkan duit untuk kucing / anjing tu.Tak perlu nak kedekut sangat sebab lagi banyak kita bantu makhluk Allah ni, insyaAllah lagi murah rezeki kita lepas tu.Jangan risau.

Sebenarnya , atok tak nafikan jugak yang mentaliti kebanyakkan masyarakat kita akan memandang serong dekat kucing kurap / kotor dan nampak jijik orang yang belai kucing-kucing macam tu.Takpelah, nak buat macam mana ye dak? Apa yang penting, Ikhlaskan diri dan buang segala perasaan malu dan segan tu masa nak bantu.

p/s- Atok pun malu kalau duk bagi kucing makan tengah jalan pastu kena marah / tengking dengan orang ramai.Ye la dah kau bagi kucing tu makan dekat tengah jalan, memang kena tengking la jawabnya.

No comments:

Post a Comment

CUCU DAH JOIN FACEBOOK ATOK?