Top Menu

DUIT BELANJA ATOK

Hukum Beli Kucing Haram?

Rasanya semua manusia bila tengok kucing siam or jenis baka exotic, berbulu tebal.. telinga pendek kaki kemetot macam kucing baka scottish  mesti rasa nak sangat bela diorang... malangnya harga setiap sekor dekat dalam pasaran mahal melampau... sekor tu boleh mencecah harga beribu riban... bagi yang berduit hidup mewah.. anak datuk n bergaji besar pada diorang xde masalah untuk dapatkan kucing macam tu bila dah berkenan.Bagi yang biasa-biasa ni apa yang kita mampu hanya tengok kecomelan diorang dari dalam gambar je la...

Isu jual beli kucing ni yang atok nak utarakan sebenarnya, samada kita ni dibolehkan atau tidak untuk beli or jual kucing.. atok pernah dengar dari seorang rakan yang kata sebenarnya kita x boleh nak beli kucing ni sebab hukumnya haram.. kalau x silap dia jadi haram sebab kucing ni makhluk yang bertaring.Sejujurnya, atok x pernah tau pun ada hukum dalam jual beli kucing.. dan mengikut apa yang atok baca dari blog serta laman web yang ada, memang diorang ada sebut hukum dia haram.. tapi masih x jelas kenapa haram..

Lagipun, kita x boleh sewenang-wenangnya mempercayai bulat-bulat apa yang ditulis dalam blog sebab kebanyakkan blog x menyatakan atau x beri sumber yang sahih. Lagi teruk kalau si penulis blog hanya copy paste dari sumber entah mana-mana yang dia kutip.

So, untuk menghapuskan segala kekeliruan dalam hal ni, atok bercadang untuk bertanyakan sendiri mengenai hukum jual beli kucing ni kepada Ustaz Azhar Idrus di facebook page beliau... insyallah, bila persoalan atok dah dijawab atok akan segera kongsikan dengan kamu semua dalam entri lain.

P/s- baik kamu bantu dan adopt kucing jalanan yang banyak terbiar di lorong2 dan kedai2 makan.. pahala pun dapat daripada kamu duk membazirkan duit beribu ribu hanya untuk beli dan uruskan sekor kucing exsotic..

P/s- kucing dalam gambar ni ialah mek wok.. dia ada kisah tersendiri.. nanti atok ceritakan ok.

UPDATE :-

Ni dari Ustaz Azhar Idrus ..HARAM kalau beli untuk dimakan serta dibuat asam pedas.haha


ni pula dari Dr Maza


No comments:

Post a Comment

CUCU DAH JOIN FACEBOOK ATOK?